Naše cesta
Není člověka, který by nechtěl žít ve spokojenosti a štěstí. I když se nám zdá, že pramen štěstí leží někde jinde, ve skutečnosti je jedině v nás samých. Proto je také v našich možnostech jej dosáhnout. A není to samoúčelné dosahování, protože jen spokojení a šťastní lidé mohou spoluvytvářet spokojený a šťastný svět.
(Eduard Tomáš)
Člověk je složen nejen z lidského těla, mysli a citů, ale ještě z něčeho, co je nadlidské. Indové tomu říkají Átman, my to nazýváme obvykle duší nebo filozoficky – transcendentálním vědomím. Tato naše duše je však nejen vědomím, ale i existencí, čili živoucím principem v nás a také jediným pramenem skutečného štěstí a blaženosti.
Většině lidem nestačí už jen zevní či citové uspokojení, ale jak se intelekt, rozum a cit člověka překotnými životními událostmi, či událostmi celospolečenskými, rychle mění, stávají se i jeho potřeby hlubší, duchovnější a opravdovější. Člověk hledá pravdu, ale většinou dosud jen podvědomě. Pátrá totiž více po štěstí, klidu a spokojenosti pro svůj život. Přesto někdy chce znát i samotný pramen tohoto uspokojení a hlavně způsob, jak jej kdykoliv a kdekoliv dosáhnout.
Touha za sebepoznáním každého člověka má tedy velice hluboký základ, je to ta nejpřirozenější esence v každém z nás. Zažíváme veliké požehnání, že v tomto čase a na tomto místě máme ty nejlepší podmínky náš vnitřní žár rozdmýchat četbou nepřeberným množstvím knih, inspirovat se mnoha duchovními směry a učiteli, kteří předávají výseč poznaného. U nás se velkého rozkvětu zájmu o jógu těšila 90. léta minulého století. Nejvýraznějšími jógovými osobnostmi, propagátory jógy toho času, byli bezesporu manželé Tomášovi. Kořeny brněnské jógové tradice, ze které rosteme, neboť jsme její součástí, se pojí taktéž s rokem 1990, když v CVČ Lužánkách paní PaedDr. Eva Skalická založila oddělení Etiky a jógy. Bylo to velmi úspěšné období. Stála vedle ní Ing. Miloslava Mrnuštíková – Sávitrí Déví, žačka svámího Gítánanda Giri(ho), která po celou dobu ctí jeho tradici. Sávitrí, jež je stále součástí našeho jógového společenství, měla zásadní vliv i na mnohé z nás.
Jógové společenství neboli Jóga Sanghu s vámi spoluutváříme na základech této tradice a v zájmu podpory vytrvat na duchovní cestě každého jógového aspiranta. Trpělivost a vytrvalost jsou dvě hlavní složky úspěchu. Nikde je nesmíme ztratit, stejně jako je třeba neztratit naději a dobrou náladu, ať se nám cvičení daří méně nebo více.
Uzavřené pravidelné kurzy, které nabízíme během školního roku, mohou být takovou podporou. Energie i vědomí se ve skupině často posiluje nejen během jedné lekce, ale i v dlouhodobém horizontu. Vedle toho však vždy připomínáme, abyste vědomé cvičení bdělé pozornosti pěstovali sami každý den při domácím cvičení, ale i během běžných životních rituálů, ať už jste v zaměstnání, odpočíváte nebo zrovna vaříte.
Být bdělým je základem. Bdělost a pozornost jsou vlastně jedno a totéž. V tradiční józe se učíme hledat pramen čiré pozornosti. Víme, že pozornost znamená směřování mysli na nějaký předmět. V józe se však ptáme, kdo v nás vlastně pozoruje? Předměty smyslového vnímání jsou pozorovány našimi smysly, smysly jsou pozorovány myslí. Kdo, či co je však za myslí? Jóga tomuto prvku říká vědomá pozornost a není jí nic jiného než již zmíněný Átman – poslední a jediný z této řady pozorovatelů, jenž není a nemůže být pozorován někým jiným. Tradiční jóga se pídí po tom, jak poznat pozorovatele či ještě lépe, jak se jím stát.
Jóga představuje cestu k pochopení pravdy o sobě a o světě, ale k tomuto pochopení může dojít jedině soustředěním mysli. Nejde totiž jen o kázeň těla, to by člověk jakž takž zvládl, na to je zvyklý, ale především jde o kázeň smyslů a hlavně mysli. A také o otázku mravního zlepšení. A právě tady lidé většinou zaváhají. To vše je ale nutné a člověk je ochoten to podstoupit, jestliže má skutečnou touhu po pravdě; touhu po trvalém nepomíjejícím štěstí a zároveň poznává, že žádným jiným způsobem jej nemůže dosáhnout, než odložením překážky, kterou představuj sobecké Já, ego. Tento proces je součástí všech jógových cest.
Inspirující prameny, z nichž čerpáme, rosteme a v tomto duchu i předáváme dál své vědění a poznání, jsou u každého lektora přirozeně odlišné a mnohdy představují kombinaci různých přístupů. Neuzavíráme se před žádnou duchovní cestou, protože vnímáme, že vše do sebe zapadá jako ozubená kolečka. Tantra je nejen kolébkou hathajógy, ale pravděpodobně i nejpřirozenějším popisem života jako takového. Rádžajóga – královská cesta, cesta vůle a energie nabízející osmistupňovou jógovou “příručku” kultivuje veškeré složky člověka (mravní, tělesné, psychické i mentální). Je tedy pro současného člověka velmi praktická. Džňánajóga, jakožto složka duchovní moudrosti, je také velmi důležitá. Zásady bhaktijógy, které využívají cit lásky, oddanosti a odevzdanosti, především znamenají uznání nejvyšší kosmické existence, vševládnoucí inteligence a síly, se kterou se na konci každé jógové cesty Átman spojuje. A nakonec je vše potřeba postavit na pevnou základnu čistého charakteru, kterou získáme nesobeckou činností, tedy karmajógou.
Meditace, jakožto proces vedoucí adepta do stavu prostého myšlenek, je třeba zprvu náročná, ale až se naše duchovní praxe upevní, tak se ukáže, že je to ta nejpřirozenější cesta, jaká může být. Meditace je samou přirozeností.
Nehledejte u nás žádná mysteriózní kouzla, žádné záhady a ani zázraky. Jde pouze o sílu soustředěnosti a všechny ostatní jógové prostředky jako pránájáma, mantry, jantry, sebeovládání atd. jsou pouhými pomocnými prostředky k tomuto základnímu procesu nalezení čiré pozornosti. Energii a sílu získanou jakoukoliv technikou musí adept správně usměrnit. Jakákoliv cvičení musejí být provázeny již zmíněnou trpělivostí, láskou, pozorností a nenásilím.
S nenásilím a respektováním individuálních možností je úzce spojen zdravotní rozměr jógy. Přestože tradičně byla v Indii jóga určena zdravým jedincům, dnes mnoho adeptů přichází s nadějí na zlepšení svých zdravotních potíží právě díky józe.
I proto má naše jógové společenství v podtitulu zdraví a ve svém sboru lektorky s medicínským vzděláním a fyzioterapeutickou praxí. Dbáme na propojení tradiční jógy s poznatky moderní kineziologie, fyzioterapie a rehabilitace, na lekcích nabízíme různé varianty obtížnosti ásan, krijí i sestav, dbáme na zařazování přípravných cviků.
Je totiž úplně jedno, jak náročnou variantu cviku či ásany zvolíme, pokud zachováme principy zdravého pohybu a pokud v ásaně dosáhneme prožitku „vnitřní ásany“, tedy působení na jemnějších úrovních.
Předávání tradiční jógy s respektem ke zdravotním potřebám našich studentů vnímáme jako důležitou součást našeho poslání.
Uvědomujeme si, že předpokladem zdraví a naplnění vnitřního potenciálu je i zdravé emoční, obecně – psychické prostředí člověka. Vedle čistě jógových kurzů je část nabídky pravidelných kurzů obohacena o aktivity, které se věnují emoční energetice. Činíme tak, protože považujeme i tuto část na cestě za poznáním sebe sama za velmi praktickou a podpůrnou.
Sangha